+A A-

Kış Aylarında Vücudun İhtiyacı Olduğu Besinler

Beslenme ve Diyet Uzmanı Merve Sena Nazlı Medicana Konya Hastanesi kış aylarında beslenme değişiklikleri ve vitamin eksiklikleri hakkında bilgiler verdi.


Güneşin etkisini azalttığı kendimizi yorgun, mutsuz, depresif hissettiğimiz bu soğuk kış günlerinde günlerin kısalmasıyla birlikte evde geçirilen vakit artmakta. Buna bağlı olarak beslenme şeklinde değişikliler olmaktadır. Genellikle yağlı ve şekerli besinlerin tüketimi fazlalaşmakta,  fiziksel aktivite yoğunluğu ise azalmaktadır.

Düzenli olarak sağlıklı besinlerin yer aldığı 3 ana, 3 ara öğün şeklinde beslenmeniz kan şekeri dengenizi sağlayarak açlık duygunuzu azaltıp kilo alımına engel olarak düzenli beslenmenizi sağlar.

Sebze ve meyveler yeterli-dengeli beslenmenin önemli bir parçasıdır, vitamin ve mineral içeriklerinden zengin olmalarının yanı sıra posa ve yüksek su içeriği ile hareketsizliğe bağlı ortaya çıkan kabızlık gibi sindirim sistemi sorunlarının giderilmesinde yardımcıdırlar. Bağışıklık sistemini güçlendirici özelliği olan A ve C vitaminlerden zengin, havuç, brokoli, kabak, lahana, karnabahar, maydanoz gibi sebzeleri ve portakal, mandalina, kivi, nar, elma, greyfurt gibi meyvelerin tüketimi oldukça önemlidir.

C vitamini eksikliği erken ölüm riskini artırıyor

Yapılan bir araştırmaya göre sebze ve meyvelerden yüksek miktarda C vitamini alan kişilerin kalp hastalıkları ve erken ölüm riski daha düşük bulunmuştur. C vitaminini dışarıdan takviye ile almak da mümkündür fakat meyve-sebze tüketimi ile C vitamini almak sağlıklı bir yaşam tarzı geliştirmeye katkı sağlar ve bunun yanı sıra bu besinlerden gelen diğer vitamin, mineral ve biyoaktif bileşenlerin alımı da sağlanmış olur. C vitamini ısı, ışık gibi etmenlerden etkilendiği için etkisi hızlıca azalır. Bu yüzden eğer meyvelerin suları sıkılacaksa içilmeden hemen önce hazırlanmalı, uzun süre bekletilmemelidir.

Vücudumuz C vitaminini depolayamadığı için günlük C vitamini alınması gerekir.  Portakal, greyfurt, mandalina, limon, kivi, maydanoz C vitamini kaynaklarıdır.

E vitamini eksikliği soğuk algınlığına karşı vücut direncini azaltıyor

E vitamini soğuk algınlığına karşı vücut direncini arttırarak bağışıklık sisteminizi güçlendirir. Aynı zamanda E vitamini, kırışıklıklar ve diğer yaşlanma belirtileri ile mücadele etmede büyük rol oynar. Yeşil yapraklı sebzeler, badem, fındık, ceviz gibi yağlı tohumlar ve kuru baklagiller E vitamini kaynaklarıdır.,

A vitamini vücut dokularının onarımında rol oynar

Antioksidan olan A vitamini hücre yenileyici özelliği ile vücut dokularının onarımında rol alır ve yaşlanmayı geciktirir. Aynı zamanda kanser hastalıklarına karşı koruyucu etkiye sahiptir. Karaciğer, balık yağı, süt, tereyağı, yumurta, böbrek, peynir, yoğurt, Ispanak, maydanoz, mercimek, pırasa, brokoli, pazı, kabak, havuç, patates, kavun, kırmızı biber, greyfurt, bezelye A vitamini kaynaklarıdır.

Unutulmaması gerekir ki meyveler her ne kadar masum görünse de fazla tüketimi kilo alımınıza neden olabilir çünkü meyvede bulunan fruktoz adı verilen şeker fazla tüketildiğinde vücudunuzda yağa dönüşür. Porsiyon kontrolünü ihmal etmeyin.

Bağırsaklarınız ne kadar sağlıklıysa sizler o kadar sağlıklısınızdır. Bu yüzden yaşam için anlamına gelen probiyotik içeriği sahip kefir ve yoğurt tüketiminizi artırarak bağışıklık sisteminizi güçlendirebilirsiniz.

D vitamini eksikliği kanser riski artırıyor

D vitamini, güneş ışınlarıyla deri tarafından üretilen bir vitamindir. Yetersizliğinde enfeksiyonlar, kalp-damar hastalıkları, diyabet ve kanser risklerinde artış söz konusu olabilmektedir.  Ayrıca D vitamini eksikliğinin, depresyona sebep olabileceğide belirtilmektedir. Besinlerle alınamadığı ve güneş ışınlarının etkisini azalttığı bu kış günlerinde  D vitamini seviyenizi kontrol ettirmelisiniz.

Vücudunuzun toksinlerden arınmasını sağlamak için günlük mutlaka 10-12 bardak su içilmelidir. Su aynı zamanda vücut ısınızı dengede tutar ve metabolizmanızı hızlandırarak kilo alımınızı önleyici etki gösterir.

Yiyeceklerinize zencefil, karanfil, zerdeçal, tarçın ekleyerek bağışıklık sisteminizi güçlendirebilirsiniz.

Düzenli yürüyüş ve yeterli uyumayı da ihmal etmemelisiniz.

Son Güncelleme: 25.01.2018 Medicana